Miesto: Bratislava, SK Autor: txt architekti Stupeň: súťaž - 3. miesto Rok: 2013 Investor: STARZ hl. mesta SR Bratislavy Dĺžka riešenej trasy: 4 920 m
Pri našom riešení sme sa snažili využiť najkrajšiu ponúkanú prírodnú časť, ktorá je síce veľmi blízko ale zároveň je skrytá medzi stromami a kríkmi. Veľkú časť cyklotrasy preto začleňujeme priamo do prírodného prostredia Karloveského ramena formou pontónového úseku. Obchádzame tak najväčšiu urbanizovanú zónu medzi Devínom a Karlovou vsou. Navrhnuté riešenie je maximálne ohľaduplné k prírode. Trasa sa prispôsobuje rastlým stromom, ktorým sa snaží v čo najväčšej možnej miere vyhýbať. Na niektorých miestach sa kvôli stromom jazdné pruhy rozídu, aby sa za prírodnou prekážkou následne opäť spojili. Kroviny odstraňujeme len vo výnimočných prípadoch. Obzvlášť pôsobivé budú aj visuté úseky ponad Karloveské rameno. Sú vytvorené jednak kvôli stromom a zároveň aj kvôli majetkoprávnym súvislostiam pozemkov. Výšková úroveň celej cyklotrasy je takmer rovnaká respektíve sleduje terén, čím je vhodná pre všetkých cyklistov – žiadne náročné stúpania. Cyklotrasu dopĺňame o atrakcie, ktoré napomôžu pritiahnuť viac cyklistov. Najdôležitejším je vyhliadková veža, ktorá okrem výhľadu na hrad Devín a most SNP ponúkne aj neobyčajný pohľad na kameňolom z výšky. V jej blízkosti sa bude nachádzať sezónny stánok s občerstvením. Ten bude vyrobený z nákladného dopravného kontajneru. Ďalšie atrakcie budú oddychového charakteru spojeného s krajinným výhľadom na pontónovej a visutej časti. Zároveň navrhujeme paralelné trasy rôznych profilov a obtiažnosti. Najťažším je lesný úsek cez Devínsku kobylu. Ďalší prírodný prvok je v zóne hneď za Devínom, kde sa pontónovými mostíkmi dostaneme na zalesnený polostrov. V platnosti ponechávame aj súčasnú cyklistickú trasu. Na oboch lesných cestách sa nachádzajú ďalšie oddychové miesta.
Celá cyklotrasa sa nachádza na mestských alebo štátnych pozemkoch – minimálne nároky na odkúpenie pozemkov a zároveň vyhnutie sa prípadným budúcim ekonomickým problémom kvôli nevysporiadaným pozemkom. Vyhýbame sa prekládkam stĺpov verejného osvetlenia. Využitie existujúcej nepoužívanej viac ako 500 metrov dlhej komunikácie v dostatočnom profile. Mobilné pontónové riešenie – prefabrikácia a konštruovanie mimo riešenej zóny – znížené nároky na stavebné práce a diskomfort rezidentov pri výstavbe.
Viac ako 2km cyklotrasy vedieme úplne mimo koridoru hlavných cestných komunikácií. V žiadnom mieste neprichádza ku križovaniu cyklotrasy s hlavnou cestnou komunikáciou. V každej časti paralelnej s hlavnou cestnou komunikáciou je medzi ne včlenený bezpečnostný pás doplnený zeleňou. Výšková úroveň celej cyklotrasy je takmer rovnaká čím je vhodná pre všetkých cyklistov – žiadne náročné stúpania.
Navrhovaný objekt Kežmarskej chaty hmotovo symbolizuje prvý skalnatý tatranský
končiar Vysokých Tatier.
Svojou orientáciou na svetové strany je objekt priamo napojený na prírodné prvky.
Prítomnosť Veľkého bieleho plesa túto orientáciu jasne definuje. Z hlavných priestorov chaty (jedáleň, izby) sú preto vytvorené nádherné výhľady smerom na scenériu Vysokých Tatier na juhozápadnej strane a smerom na Belianske Tatry z izieb na severovýchodnej strane. Vyvýšenou stranou je zároveň chata naklonená k prichádzajúcim hosťom z južných turistických chodníkov.